کد خبر: ۸۶۴۷۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸ 20 June 2020

رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نه تنها وضعیت شهرهای سیستان و بلوچستان را به قرمز تبدیل کرده بلکه زنگ خطر ابتلا به کرونا را در نقاط روستایی نیز به صدا در آورده است.

به گزارش ایرنا شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، ماندن در خانه، پرهیز از مسافرت و کاستن از آمد و شدهای غیرضروری در شهرها ، توجه به نکات بهداشتی در سوختگیری خودروها و خرید مایحتاج عمومی ، دور شدن از ترس و هراس بی مورد و در عین حال سرسری نگرفتن توصیه ها و هشدارها از جمله راهکارهای کارشناسی برای کنترل کروناست.

از منظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان باتوجه به اینکه ۸۰ درصد بیماری کرونا در افراد به صورت خفیف بروز می‌کند و ممکن است افراد مبتلا بدون داشتن علائم شدید، ناقل بیماری باشند، رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری برای پیشگیری از این بیماری اهمیت خاصی دارد.

سیستان و بلوچستان همچون دیگر نقاط کشور چند صباحی است که به شدت درگیر بیماری کرونا شده است، اوج گیری این بیماری تا مدتی قبل تنها در نقاط شهری استان مشهود بود اما رعایت نکردن دستورالعمل ها و هشدار ها نه تنها شهرهای استان را به وضعیت قرمز رساند بلکه همه گیری این بیماری در برخی نقاط روستایی استان که عاری از هرگونه ویروس بودند را رقم زده است.

متاسفانه برخی افراد ناآگاه در جامعه بیماری کرونا را ننگ اجتماعی می دانند و به همین دلیل برخی از افراد مبتلا، بیماری خود را پنهان می‌کنند، اپیدمی روستاهای نجف آباد شهرستان خاش و زنگیان شهرستان سراوان  نشان داد که رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی مانع از گرفتاری افراد سالم می شود.

گفته می شود شرکت در مراسم تشییع جنازه و مهمانی در این دو منطقه روستایی سیستان و بلوچستان باعث شیوع بیماری کرونا شد بطوریکه تاکنون  ۷۷ مورد مثبت در نجف آباد شهرستان خاش و ۵۰ مورد مثبت در روستای زنگیان شهرستان سراوان شناسایی شدند که این امر زنگ خطر ابتلای بیشتر روستاییان استان را به این بیماری به صدا در آورده است.

متخصص اپیدمیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ابتدای شیوع بیماری در استان، فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی با بیشترین شدت اجرا شد و تمام مردم جامعه بویژه کسبه عزیز همکاری و مشارکت بسیار مطلوبی داشتند.
دکتر انصاری مقدم در باره علل افزایش آمار این بیماری در استان تصریح کرد: کمرنگ شدن اجرای پروتکل های بهداشتی، عدم رعایت بهداشت فردی، حضور در تجمعات غیر ضروری، اماکن تفریحی و عمومی، مسافرت ها، شرکت در مراسم های مذهبی و تشییع جنازه و در واقع عادی شدن رفتارها و بی تفاوتی نسبت به اجرای دستور العمل های بهداشتی، علل عمده افزایش این بیماری ویروسی در استان است.
این پزشک متخصص افزود: در ابتدا و پیک نخست بیماری کرونا بیشتر موارد بیماری از نوع بستری و شدید بود اما هم اینک موارد شناسایی شده سرپایی در فرم های خفیف، کم علامت و بی علامت است که نشان می دهد ویروس فعال در سطح جامعه در حال انتقال است و با توجه به قابلیت بالای انتقال و زیرکی ویروس، کوچک ترین غفلت موجب خواهد شد که با تعداد زیادی موارد شدید و خطرناک بیماری روبرو شویم.
وی با اشاره به تعداد آزمایشگاه های استان افزود: پنج آزمایشگاه تشخیصی بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان فعال و در حال ارائه خدمات به مراجعان است همچنین در هفته آینده آزمایشگاه شهرستان سراوان نیز راه اندازی خواهد شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در روزهای نخست بیماری ۵۰ مورد آزمایش انجام می گرفت اما با اقدامات انجام شده و تلاش همکاران دانشگاه علوم پزشکی در استان این تعداد روزانه به ۵۰۰ نفر رسیده است.
دکتر سیدمحمد هاشمی شهری افزود: بعضی از افراد در جامعه این بیماری را ننگ اجتماعی می دانند و با بیماران کرونایی ممکن است برخوردهای نامناسبی داشته باشند به همین دلیل برخی از افراد مبتلا، بیماری خود را پنهان می‌کنند.
وی افزود: اپیدمی روستاهای نجف آباد شهرستان خاش و زنگیان شهرستان سراوان نشان داد که رعایت نکردن بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی سبب گرفتار شدن افراد به این بیماری می شود و رعایت پروتکل های بهداشتی مانع از ابتلای افراد سالم می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: با این وجود هوشیاری کارکنان بهداشتی در شناسایی به موقع موارد مثبت در این دو منطقه و فعال سازی اقدامات مدیریت بحران به همراه مشارکت آگاهانه مردم منطقه و همکاری مناسب دستگاه های اجرایی مرتبط باعث شد تا همه گیری کرونا در این ۲ روستا به شکل مناسبی مدیریت شود اما هرگونه اهمال در این دو منطقه و سایر نقاط شهری و روستایی استان می تواند منجر به فعال شدن کانون های دیگری شود.
وی با بیان اقدامات بسیار مطلوب در ارائه خدمات به مردم اظهار داشت: راه اندازی مراکز ۱۶ساعته در استان، ردیابی موارد تماس در منزل، محل کار و اطرافیان فرد بیمار توسط نیروهای بهداشتی، نمونه گیری از افراد مشکوک، اطلاع رسانی وسیع و مناسب بصورت همه جانبه در سطح جامعه از طریق صدا و سیما، رسانه های جمعی و کلیه دستگاه های مرتبط از جمله اقدامات انجام شده در زمینه جلوگیری از گسترش بیماری است.
هاشمی شهری افزود:  با برنامه ریزی مناسب و تلاش های شبانه روزی کادر بهداشتی درمانی تاکنون هیج کمبودی در زمینه تخت بیمارستانی وجود نداشته و آماده ارائه خدمات در شرایط دشوار نیز هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: اقدامات تشخیصی با افزایش تعداد آزمایشگاه ها و تست های تشخیصی در ماه های اخیر در کل کشور به همت وزارت بهداشت و درمان چندین برابر شده است.
وی ادامه داد: در خصوص فاصله گذاری هوشمند فیزیکی و اجتماعی باید سلامت به عنوان ارزشمندترین سرمایه اجتماعی و مبنای توسعه اجتماعی مدنظر باشد و تمام برنامه ها توسط مردم و مسئولان با محوریت سلامت انجام گیرد.

هاشمی شهری تصریح کرد: فعالیت های اقتصادی باید از سر گرفته شود تا چرخ اقتصاد بچرخد و فعالیت های آموزشی نیز شروع شود و جامعه حرکت پویای خود را داشته باشد اما قبل از بازگشایی مراکز آموزشی، خرید و مساجد و دیگر مراکز یک سری پروتکل های بهداشتی تهیه شده است و تمامی مسئولان ارشد نظام قول دادند در صورت بازگشایی، تمامی پروتکل ها اجرا شود.

وی گفت: از اصناف و کسبه عزیز استدعا دارم پروتکل های بهداشتی متناسب با مشاغل خویش را رعایت کرده تا همانند فروردین فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی به خوبی اجرا شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: همچنین از مردم عزیز تقاضا می شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.
وی گفت: طبق مطالعات انجام شده شانس مرگ و میر در افراد سالمند و بیماران قلبی عروقی، فشار خون، دیابت و بیماران ریوی بیشتر است بنابراین توجه ویژه ای به این گروه ها شده و حضور این افراد را در جامعه و مراکز پرتجمع به حداقل رسانده تا از موارد شدید و خطرناک بیماری جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که مردم نباید فکر کنند ویروس کرونا ضعیف و بیماری تمام ‌شده است،‌ افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال ویروس و عوارض ناشی از آن، نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی شود ضروری است شهروندان و روستاییان استان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود.

استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق کشور با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومتر مربع به عنوان پهناورترین استان کشور و جمعیتی افزون بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دارای ۲۳ شهرستان، ۵۸ بخش، ۵۰ شهر و ۱۲۳ دهستان است.

این استان در حوزه بهداشت و درمان به سه حوزه تقسیم شده که ۵ شهرستان شمالی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، ۶ شهرستان مرکزی و شرقی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و ۱۲ شهرستان جنوبی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار