به گزارش الف، احمد توکلی رئیس سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت امروز (شنبه 7 تیر) در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در کشور ما مسائل بدیع زیادی رخ می‌دهد که تاکنون سابقه نداشته است. دولت آقای روحانی به طور واضح از یک عده سرمایه‌دار انحصارگر در بازار کالاهای اساسی حمایت می‌کند که این از زمان آقای بهمنی رییس بانک مرکزی هم مسبوق به سابقه است.

توکلی تصریح کرد:امیرالمومنین علی (ع) به زیرمجموعه خود به صراحت  می‌گوید که باید هوای تجار و صنعتگران را داشته باشید و در توصیه صورت گرفته بر خدمت به آنها تاکید می‌کند و خواستار تسهیل کارشان شده است اما در پایان توصیه‌اش می‌گوید اینها میل تحکم و تسلط بر بازار و معاملات داشته و بنای احتکار دارند. لذا به مسئولین زیرمجموعه‌اش اعلام می‌کند نباید اجازه چنین کاری دهید که این دستورالعمل امیرالمومنین علی (ع) هم اکنون توسط دولت آمریکا در حال اجراست و آنها با تعیین وضعیت تعرفه این کار را کرده‌اند.

رییس دیده بان شفافیت و عدالت اظهار کرد: در تمام ادیان و تمام ایام و تمام اماکن در کشورها انحصار محکوم است ولی متاسفانه در این دولت به شکل شگفت آوری از آن حمایت می‌شود. در یک سال اخیر ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی مانند کنجاله، جو و سویا وارد کشور شده است.

توکلی افزود: در جلسه‌ای در روز ۱۶ خرداد وزارت خانه صمت، ۶ انحصارگر را دعوت می‌کند و یک میلیارد و 200 میلیون یورو طلبی که از عراق گرفته را بین آنها تقسیم کرده تا کالای اساسی وارد کشور شود. البته این کارشان بدون هیچ ضابطه و مصلحت مردم صورت گرفته است. 

رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه داد: عجیب این است که وقتی این کار اتفاق می‌افتد هیچکس مسئولیت آن را نمی‌پذیرد و چند روز پس از این نشست این مقام مسئول به دفاع از این اقدام می‌پردازد و تصریح می‌کند انحصار چیز خوبی است چرا که ما می‌توانیم ارز اختصاصی را کنترل کنیم و می‌توانیم جلوی رشد رانت را با این کار بگیریم.  

وی گفت: قیمت مصوب مرغ 11 هزار و 900 تومان بوده است وبعد از اینکه دان مرغ در انبارها دپو شده وعرضه و تقاضا به دلیل کرونا به هم ریخت و مردم مرغ کمتری خریدند مرغ به زیر 8 هزار تومان هم کاهش پیدا کرد اما هم اکنون با احتکار و انحصار قیمت مرغ را به 20 هزار تومان رسانده‌اند. دولت آبگوشت و اشکنه را از سفره مردم حذف کرده و مرغ هم از سبد خانوارها پر کشیده است که مسئولیت همه این کارها بر عهده شخص رئیس‌جمهور و مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت است.

توکلی تاکید کرد:‌ این یک بدعت خطرناکی است که مسئولین جمهوری اسلامی به صورت آشکاری ضد قانون و ضد مردم و ضد منافع ملی آن را انجام داده اند و هم اکنون دولت در حال تئوریزه کردن و انجام این قانون است. ‌اجازه ثبت سفارش به غیر از تیم 5 و 6 نفره انحصارگر وارد کننده کالای اساسی داده نمی‌شود. در حالی که به خیلی از وارد کنندگان که کالایشان در گمرکات و بنادر وجود دارد اجازه ثبت واردات و اعطای ارز نمی‌دهند. 

رئیس سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت افزود: کمبود در بازار هم اکنون تحت اراده یک نفر است و این ۵ تا ۶ نفر انحصارگر هم ظرف دو سال اخیر وارد بازار شدند که اینگونه برای کالاهای اساسی تصمیم‌گیری کنند. در واقع از فروردین 97 تافروردین 98 مبلغ 18 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی به افرادی خاص داده شده است لذا باید پرونده اعطای این ارزها را به این افراد باطل کرده و آنها ارز دریافتی‌شان را به خزانه بازگردانند. ضمن اینکه دولت وظیفه دارد جلوی ارز محفلی و انحصارگری را بگیرد.

 تاجگردون از ابتدا نباید توسط شورای نگهبان تائید می‌شد

توکلی در مورد  اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران گفت: تاجگردون از ابتدا نباید توسط شورای نگهبان تائید می‌شد در حالی که برخی افراد به دلایل خیلی سبک رد صلاحیت شدند. هر چند وقتی به شورای نگهبان انتقاد می‌کنیم آنها می‌گویند باید صلاحیت افراد احراز شود. در حالی که عدم احراز تاجگردون کاملا مشخص است. لذا از مجلس معروف به اصولگرا  انتظار می رود که با غلامرضا تاجگردون برخورد کند. ‌پرونده و اسناد تخلفات تاجگردون وجود دارد ولی به دلیل قدرت نفوذی که وی با استفاده از ابزار بودجه برای خود فراهم کرده تاکنون از تعرض مصون مانده است.

رییس دیده بان شفافیت و عدالت اظهار داشت: وی به نهادهای امنیتی، نهادهای دینی و نظارتی بودجه خوبی داده است که این بودجه از سوی مسئولین ممکن است خدمت به آنها به حساب آید اما در حقیقت توزیع رانت است .

وی افزود: ایشان در بستر خاصی کارهایش را انجام داده و همه تقصیرها گردن او نیست زیرا توزیع رانتی بودجه مسبوق به سابقه است. این در حالی است که تاجگردون طبق وظیفه اصلی‌اش به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق و برنامه بودجه باید دانه به دانه جداول بودجه را امضا کند و متاسفانه با آنکه برخی موضوعات در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسیده بود اما تاجگردون ارقام جداول بودجه‌ای را بالا پایین کرده و حتی عناوین پروژه‌ها را تغییر می‌داد.

توکلی تصریح کرد: تاجگردون به عنوان رئیس کمیسیون برنامه بودجه باید امانت دار باشد، در حالی که او بودجه سه طرح درون یک استان را تغییر داده است که این طرح‌ها دارای ضوابط قانونی بوده و در پیوست لایحه بودجه هم وجود دارد اما وی اعتبارات این پروژه‌ها را کم کرده است که مربوط به طرح امامزاده جعفر است که با تغییر اولویت و اعتبار از سوی تاجگردون منجر به افزایش قیمت زمین  اطراف آن که متعلق تاجگردون و خانواده‌اش است، شده است. این در حالی است که حتی دو طرح دیگر هم به بودجه این امامزاده الحاق شد که عملا خیانت در امانت است.

رییس دیده بان شفافیت و عدالت تاکید کرد: کسی که برای سوء‌استفاده از عنوان دکترا ۵ روز فرصت می‌گذارد و ۱۰ بار دروغ می‌گوید و ۱۴ سال از عنوان و منصب شغلی‌اش سوء استفاده می‌کند کار را به جایی رسانده که مردم در این باره سوال و ابهام و دغدغه دارند.‌سوء استفاده از عناوین علمی جرم سنگینی محسوب می‌شود و حتی او فرم‌های شخصی‌اش را با اطلاعات ناقص پر کرده است در حالی که او یک جا عنوان کرده که دکتر است و جایی دیگر عنوان کرده که دانشجوی دکتراست؛ در جای دیگر خود را دانشجوی دکترا در رشته اقتصاد عنوان کرده و در جای دیگر گفته که مدرک دکترایش را به صورت ترددی در فواصل سال‌های 2005 تا2008 از کشور بلژیک دریافت کرده است ولی طبق بررسی‌های ما او در طول این سال‌ها فقط دو بار به دبی رفته و دو بار به قطر. ضمن اینکه او در جای دیگر عنوان کرده که دکترای سیستم‌های برنامه‌های اقتصادی دارد و در جای دیگر گفته که دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران.

وی گفت: تعداد کثیری از اقوام و دوستان وهمراهان تاجگردون در پست‌های مدیریتی مانند شستا استخدام شدند و مشخص نیست که او چه داده است که این پست‌ها را دریافت کرده است.

توکلی افزود: آقایانی که تاجگردون را تائید کرده‌اند اگر متوجه شوند که این بلایا ممکن است بر سر روستا، شهر و استان‌شان بیاید آیا ممکن بود باز هم از تخلفات او بگذرند. شورای نگهبان باید چند بازرس برای بررسی تخلفات تاجگردون به گچساران می‌فرستاد ضمن اینکه مجلس هم باید تصمیم‌گیری دشواری انجام دهد هر چند این کارها با مجلس انقلابی و اصولگرا و حتی مجلس اصلاح طلب و حریت‌خواه  همخوانی ندارد.  انشالله تاجگردون بعد از رد صلاحیت به زندان خواهد رفت ولی در ابتدا باید در مجلس رد صلاحیت شود.

توکلی خاطرنشان کرد: متاسفانه یقه سفیدها در حال نابود کردن کشور هستند. چراکه با نفوذ بالای خود راه و چاه کسب ثروت را می‌دانند و در تقسیم سهم خود متبحر هستند.از سوی دیگر یقه‌سفیدان  با انجام برخی کارهای خاص سهم اعتباری دو هزار نفر را به یک نفر می‌دهند.

‌رییس دیده بان شفافیت و عدالت گفت:  اگر مجلس بر اساس احساسات عاطفی به اعتبارنامه تاجگردون رای مثبت دهد قطعا گناه بزرگی انجام داده و برای جامعه بد آموزی دارد.  وکلای شجاع و با لیاقتی مانند علیرضا زاکانی و جوانانی مانند مالک شریعتی در مجلس حضور دارند که از آنها تشکر می‌کنم که در این قضیه محکم ایستاده‌اند ضمن اینکه مؤسسه دیده‌بان شفافیت هم تا پایان کار ایستاده است.