با گذشت ۱۳۲ روز از آغاز کرونا در ایران، دیروز بیشترین فوتی روزانه کرونا ثبت شد؛ ۱۶۲ فوتی در ۲۴ ساعت. پیش از این بیشترین تعداد فوتی کرونا مربوط به ۱۶ فروردین بود که در یک شبانه‌روز، ۱۵۸ هموطن را از دست داده بودیم. در آن روز، ۲ هزار و ۵۶۰ بیمار کرونایی شناسایی شده بود و در روز گذشته نیز ۲ هزار و ۵۳۶ بیمار جدید شناسایی شدند. به نوعی نرخ مرگ‌ومیر کرونا تفاوت اصلی این دو روز بود. دیروز نرخ مرگ‌ومیر به ۴/ ۶ درصد رسید که از ۱۳ اردیبهشت ماه یک رکورد به حساب می‌آید. یک تفاوت جدی‌تر در آمار روزهای اخیر با پیک اول، در تعداد تست‌های انجام شده در کشور است. در آن ایام، تعداد تست‌های روزانه کرونا به ۲۰ هزار مورد نمی‌رسید. اما دیروز تعداد تست‌های کرونا از ۲۸ هزار مورد گذشت.

نیمه پر لیوان

میانگین روزانه تعداد مبتلایان کرونا در ۷ روز اخیر معادل ۲ هزار و ۵۲۶ تن بوده است. این عدد به دوران پیک اول کرونا در ایران یعنی اواسط فروردین نزدیک است. ضمن اینکه در خردادماه نیز میانگین کرونایی‌های جدید در هفته سوم، از عدد مذکور بالاتر بوده است. تفاوت اصلی آمار مبتلایان روزانه در هفته اخیر با آمار مبتلایان در پیک اول کرونا دارد، تعداد آزمایش‌های انجام شده است. در پیک اول کرونا سعی بر این بود که تعداد تست‌های انجام شده در روز به مرز ۲۰ هزار عدد برسد. اما در روزهای اخیر تعداد تست‌های انجام شده، در یک سیر صعودی به بیش از ۲۸ هزار مورد در روز رسیده است. طبعا هر چه آزمایش بیشتری انجام شود، تعداد مبتلایان بیشتری نیز شناسایی می‌شوند. به تعبیری، اگر تست‌های انجام شده در میانه فروردین ماه نیز به اندازه الان بود، مبتلایان بیشتری شناسایی می‌شدند و احتمالا آمار کرونا در زمان حاضر به طرز محسوسی از میانه فروردین کمتر بود. نکته دیگر اینکه درصد جواب مثبت تست‌های کرونا، چندان تفاوتی با روزهای گذشته نکرده است و حتی در مسیر کاهشی حرکت می‌کند. در ۱۰ روز انتهایی فروردین، تقریبا ۱۵ درصد از افرادی که تست کرونا می‌دادند، با نتیجه مثبت مواجه می‌شدند. در ۱۰ روز انتهایی اردیبهشت این عدد به ۸/ ۱۲ درصد رسید. در دهه پایانی خرداد نیز نسبت تعداد مبتلایان به تعداد آزمایش‌ها به حدود ۱۰ درصد تنزل یافت. این روند کاهشی ادامه یافت تا اینکه دیروز درصد جواب مثبت تست‌های کرونا، به زیر ۹ درصد نزول کرد. پس به نسبت آزمایش‌های انجام شده، تعداد مبتلایان افزایش نداشته و حتی در سیر کاهشی حرکت کرده است.

نیمه خالی لیوان

با اینکه نسبت مبتلایان به آزمایش‌های انجام شده، اعداد غیرطبیعی را بازگو نمی‌کند، اما یک نکته نگران‌کننده وجود دارد؛ آن هم در بیماران بدحال کرونایی است. دیروز تعداد بیماران در وضعیت شدید بیماری به ۳ هزار و ۳۷ نفر رسید. عددی که حداقل طبق آمار در دسترس وزارت بهداشت، سابقه نداشته است.

چرا که تعداد بیماران بدحال، همواره زیر ۳ هزار نفر بوده است. این مساله می‌تواند حاکی از این باشد که کرونا در وضعیت فعلی، با آنچه که در پیک اول بیماری بوده، تفاوت کرده و آثار شدیدتری بر بدن به‌جا می‌گذارد. این گزاره از سوی برخی متخصصان نیز اعلام شده است. همچنین، علائم کرونا در هفته‌های اخیر مخفی‌تر از ماه‌های گذشته شده و همین خاصیت، موجب می‌شود که افراد دیرهنگام به ابتلای خود به بیماری آگاه شوند. این مساله نیز می‌تواند بر فزونی گرفتن بیماران بدحال اثرگذار باشد. قرینه دیگری که وضعیت کرونا در ایران را نگران‌کننده می‌کند، درصد بستری بیماران جدید است. دیروز ۲ هزار و ۵۳۶بیمار جدید مبتلا به‌کووید-۱۹ شناسایی شدند که از این تعداد، یک هزار و ۴۶۱ نفر بستری شده‌اند؛ یعنی ۵۸ درصد. این آمار نیز دست‌کم براساس آمارهای در دسترس و در طول ۲۰ روز گذشته یک رکورد محسوب می‌شود. آمار سوم و مهم‌تر، تعداد بالای فوتی‌ها در یک روز است. دیروز ۱۶۲ نفر به تعداد مبتلایان افزوده شد تا مجموع تعداد مبتلایان در کشور به ۱۰ هزار و ۶۷۰ نفر برسد. دیروز نسبت تعداد فوتی‌ها به مبتلایان روزانه به ۴/ ۶ درصد رسید؛ عددی که بیشترین نسبت درحدود ۲ ماه اخیر به حساب می‌آید.

 

شاهد چهارم وضعیت نگران‌کننده، گزارش‌های رسمی و اظهارات مقامات وزارت بهداشت است. دیروز سخنگوی این وزارتخانه وضعیت ابتلا در پرجمعیت‌ترین استان کشور، یعنی تهران را نگران‌کننده توصیف کرد. علاوه بر این، گزارش اپیدمیولوژی وزارت بهداشت نیز وضعیت مطلوبی را ارائه نمی‌کند. براساس گزارشی که دیروز کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت منتشر کرد، دست‌کم در ۱۱ استان روند صعودی یا شروع پیک پیش‌بینی شده است. این استان‌ها شامل «زنجان، آذربایجان غربی، ایلام، اصفهان، قزوین، فارس، خراسان‌رضوی، قم، گلستان، مازندران و گیلان» می‌شوند. روند صعودی به این معناست که در هفته منتهی به ۶ تیرماه، هم ابتلا و هم مرگ، روند افزایشی داشته‌اند. در مورد ۷ استان دیگر نیز ارزیابی وزارت بهداشت این است که روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی دیده می‌شود. در مواردی که منحنی اپیدمی تمام می‌شود، وضعیت به حالت ثبات می‌رسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم است. این یعنی هر لحظه این روند مستعد یک پیک دیگر است. استان‌های «هرمزگان، کردستان، لرستان، خراسان جنوبی، کرمان، چهارمحال بختیاری و تهران» در چنین وضعیتی قرار گرفته‌اند. وزارت بهداشت در تحلیل روند کل کشور نیز می‌نویسد: «تغییرات مختصر صعودی مشاهده می‌شود.» علائم و نشانه‌ها حاکی از این است که ورود ایران به موج دوم کرونا محتمل است.

 /دنیای اقتصاد