کد خبر: ۸۷۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵ 24 July 2020

توپ‌زنی، کاغذ سفید، مرد عنکبوتی از جمله شیوه هایی است که سارقان امروزه از آنها برای سرقت منازل استفاده می‌کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سارقان بیشتر اوقات از راهکارهای حرفه‌ای برای سرقت استفاده می‌کنند که آگاهی از آن‌ها می‌تواند راهکاری برای پیشگیری از سرقت باشد.

معمولا هر کدام از سارقان و اعضای باند‌ها در سرقت سبک مخصوص به خود را دارند؛ توپی زنی، سرقت با کاغذ سفید، سرقت از طریق سیم به سیم کردن کابل‌های آیفون، بالارفتن از دیوار، ورود به خانه با شاه کلید آن‌هم پس از زاغ زنی و ... از شیوه و شگرد‌های سرقت از منازل است.

نکته‌ای که در این میان به چشم می‌خورد این است که سارقان برایشان فرقی ندارد که از چه شگردی استفاده کنند، لذا مهم این است که به هدفشان که یک شب را صد ساله را طی کنند و رسیدن به پول‌های باد آورده است، برسند.

شگرد تبهکاران برای سرقت با یکدیگر متنوع هست، برخی آنقدر نخ‌نما و تکراری است که کمتر کسی در مورد آن نشنیده و گاهی برخی از آن‌ها نیز خاص و مخصوص افرادی به خصوص است. در ادامه گزارش به برخی از شگرد‌های سرقت در جامعه که از سوی سارقان انجام می‌شود، می‌پردازیم.

اولین شیوه سرقتی که به آن اشاره می‌کنیم؛ شگردی به نام توپی‌زنی است که توسط اکثر سارقان در سرقت‌ها استفاده می‌شود و در گزارش‌های پرونده‌های سرقت منازل بار‌ها از سوی متهمان نحوه انجام آن بیان شده است.

توپ زنی یکی از نقشه‌های تکراری است که سارقان برای سرقت از خانه‌ها به‌کار می‌‎برند، افراد با داشتن دیلم و وسایلی شبیه به آن، توپی‌های قفل‌ها را می‌شکنند و وارد خانه می‌شوند، از آنجایی که با انجام اقدام توپی زنی درب منازل شکسته می‌شوند، این عمل در بین سارقان به شگرد توپی‌زنی مشهور شده است.

یکی دیگر از شیوه‎های سرقت با نام مرد عنکبوتی در بین سارقان شهرت دارد و افراد با انجام این شیوه برای سرقت از منازل شهروندان اقدام می‌کنند.

در انجام این شگرد سارقان با بالا رفتن از دیوار خانه‌ها و وارد شدن از طریق پنجره‌ها و پشت‌بام برای رسیدن به اموال داخل خانه از آن استفاده می‌کنند و از آنجایی که سارق مانند عنکبوت از در و دیوار بالا می‌رود، این شگرد به سرقت‌های عنکبوتی مشهور است.

شیوه سومی که در بین سارقان برای سرقت مرسوم است، سرقت در ۱۵ دقیقه نام دارد، شگرد نخ‌نمایی که سارقان برای سرقت از خانه‌ها به کار می‌برند، در انجام این شیوه، سرقت از خانه‌ها با خودرو‌های سرقتی انجام می‌شود و در این نوع پرونده‌ها دزد‌ها پس از سرقت خودرو‌های گران قیمت اقدام به سرقت از منازل می‌کنند.

سرقت در سایه وحشت از شیوه مرسوم دیگری در بین سارقان است که برای تخلیه منازل شهروندان از آن استفاده می‌کنند. در این شیوه سارقان شب‌ها با حضور در اطراف منازل به خصوص خانه‌های افراد پیر و کهنسال با ایجاد صدا‌های ترسناک موجب ترس و وحشت اعضای خانه‌ها می‌شوند و پس از ایجاد ترس افراد را مجبور می‌کنند که از خانه به بیرون بزنند تا از ترس رهایی پیدا کنند، در این زمان است که سارقان به داخل منازل آمده و از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را می‌کنند و هر چه را که دم دستشان بیاید برداشته و به سرقت می‌برند.

یکی از شیوه‌های دیگر سرقت با استفاده از کاغذ‌های سفید انجام می‌شود و این وسیله ابزاری است برای تخلیه منازل که از آن استفاده می‌شود.

«کاغذ سفید» وسیله‌ای است که به سارقان منازل بسیار کمک می‌کند، متهمان از کاغذ سفید و زنگ درب خانه برای سرقت‌هایشان بهره می‌برند؛ روش کاغذ سفید و زنگ خانه به این صورت است که سارقان در مناطق مورد سرقت پرسه می‌زنند و با مشاهده خانه مورد نظر آن را گزینه خود کرده و سراغ آن می‌روند، متهمان زنگ خانه را به صدا درمی‌آورند و در این زمان اگر کسی آیفون را جواب بدهد، آدرس اشتباهی می‌دهند و در غیر این صورت کاغذی را بین در می‌گذارند و به سراغ کارهایشان می‌روند.

ساعتی بعد دوباره به محل مورد نظر برمی‌گردند و اگر کاغذ نیفتاده باشد، مشخص می‌شود کسی وارد خانه نشده و آن‌ها می‌توانند به راحتی سرقت‌هایشان را انجام دهند.

این‌ها همه شیوه‌هایی بود که از آن به عنوان شگرد‌های مشترک در بین سارقان برای انجام سرقت از منازل استفاده می‌شود و طی انجام آن خانه شهروندان توسط مجرمان تخلیه می‌شود.

در برخی از پرونده‌های سرقت از منازل مشاهده می‌شود که سارقان از شیو‌های خاص و به خصوص خود برای سرقت استفاده می‌کنند، به عنوان مثال می‌توان از سارقانی نام برد که برای انجام مقاصد خود از سیم به سیم کردن کابل‌های آیفون درب منازل استفاده می‎کردند و پس از انجام این اقدام برای تخلیه منزل وارد خانه می‌شوند.

در پرونده‎ای دیگر سارقان با شگردی که داشتند فقط با بازکردن قفل کلید‌های کامپیوتری اقدام به باز کردن درب منازل می‌کردند و با وارد شدن به منازل اقدام به تخلیه اثاث خانه‌های شهروندان می‎کردند.

حیاط پشتی منازل محلی برای ورود سارقان به داخل خانه‌ها است، یکی از سارقان منازل درباره نحوه ورودش به خانه‌های شهروندان گفت: بعد از زاغ زنی و مطمئن شدن از خالی بودن خانه مورد نظرمان، از راه حیاط پشتی با همدستی دونفر دیگر به داخل خانه‌ها رفته و برای سرقت اموال با ارزش وارد عمل می‌شدیم.

آنچه که در این گزارش بیان شده گوشه‌ای از فعالیت‎های سارقان بود که برای تخلیه منازل اقدام می‌کنند و دست به سرقت اموال شهروندان می‌زنند.

در همین رابطه برای بررسی تخصصی‌تر موضوع و جلوگیری از سرقت منازل توسط شهروندان و مالکان خانه‌ها به سراغ جانشین رئیس پلیس آگاهی پایتخت رفتیم و دراین خصوص با وی به گفت‌وگو پرداختیم.

سرهنگ داوود فرد جانشین رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: منازل محلی برای نگهداری اموال با ارزش زیاد مانند طلا و جواهر، ارز و اموالی که هم کم حجم هستند و هم اینکه به راحتی از محل به جایی دیگر منتقل شود و قابل تبدیل باشد.

او گفت: یکی از انگیزه‌هایی که سارقان را به سمت سرقت از منازل می‌کشاند وجود اموال با ارزش و نگهداری آن در منازل است.

سرهنگ فرد با اشاره به اینکه برای سرقت از منازل چندین محل ورودی برای سارقان وجود دارد، گفت: یکی از این ورودی‌ها درب منازل است که سارق برای عبور از این مانع از چندین شگرد خاص استفاده می‌کند که راحت‌ترین شیوه برای ورود به منازل تخریب درب‌های خانه‌ها است.

او با بیان اینکه سارقان برای ورود به منازل از مسیر درب ورودی منازل از شیوه‌های کارت کشی، چفت زنی، توپی زنی و سایر شگرد‌ها استفاده می‌کنند، گفت: پنجره‌ها و بالکن‌ها از دیگر مسیر‌هایی است که شیوه سارقان برای ورود به منازل است که مورد استفاده متهمان قرار دارد.

جانشین رئیس پلیس آگاهی تهران گفت: بیشتر طبقات پایین منازلی که از راه بالکن و پنجره‌ها به معابر اشراف دارند، در معرض سرقت قرار دارند.

بیشتر بخوانید: سرقت‌ از منازل شمال پایتخت با شیوه تخریب پنجره و در‌های بالکن
او با بیان اینکه بیشترین زمان ارتکاب سرقت منازل در پایتخت حدود ساعت ۱۹ تا ۲۴ بامداد گزارش شده است، گفت: با توجه به فرهنگی که شهروندان تهرانی برای گذراندن اوقات فراغت خود دارند و در این بازه زمانی برای تفریح از منازل خود خارج می‌شوند، بیشتر مواقع منازل خالی از سکنه است و این فرصتی برای سرقت سارقان به حساب می‌آید تا برای انجام فعالیت‌های خود وارد اقدام شوند.

سرهنگ فرد در توصیه‌ای خطاب به شهروندان گفت: افراد برای ایمن کردن منازل خود از تجهیزات الکترونیکی استفاده کنند، تجهیزاتی مانند دزدگیر، آژیر، نصب درب آکاردئونی که برای شناسایی هویت سارق می‌تواند کارساز باشد و انجام سرقت را به تعویق بیاندازد.

وی افزود: شهروندان در صورت استفاده از درب‌های ضد سرقت، قبل از نصب آن از نظرات یک کارشناس صاحب نظر در این حوزه بهره گیری کنند و پس از آن اقدام به نصب درب‌های ضد سرقت برای منازل خود کنند چرا که احتمال دارد برخی از این درب‌ها از نظر ایمنی آن طور که باید مقاوم نباشند حتی از درب‌های معمولی نیز آسیب پذیرتر باشند پس بهتر است که قبل از انجام هرگونه اقدامی از نظرات یک کارشناس در حوزه مربوطه استفاده شود.

جانشین رئیس پلیس آگاهی پایتخت با اشاره به یکی از شیوه‌های رایج سرقت از منازل، گفت: یکی از شیوه‌های سرقتی که انجام می‌شود در حضور مالک اتفاق می‌افتد آن هم در حضور مالک این حادثه رخ می‌دهد.

وی افزود: در برخی مواقع افرادی تحت عنوان ماموران سازمان‌های خدماتی مختلف مانند اداره برق، آب و سایر موارد این چنینی، به درب منازل شهروندان مراجعه می‌کنند و به بهانه یاداشت کردن رقم کنتور یا تعمیرات آن درخواست ورود به منزل می‌کنند و از این فرصت برای ارتکاب سرقت استفاده می‌کنند.

سرهنگ فرد اضافه کرد: شهروندان به هیچ عنوان به افراد مراجعه کننده در قالب پوشش‌های مختلف قبل از احراز هویت و تایید آن‌ها به افراد اعتماد نکنند و اگر نیاز بر این شد که احراز هویت با حضور پلیس انجام شود باید با سامانه ۱۱۰ پلیس تماس برقرار کنند تا در حضور مامور نیروی انتظامی این عمل صورت بگیرد، در صورت عدم دسترسی سریع به پلیس از همسایه‌ها برای این کار کمک بگیرند.

وی افزود: ساکنان ساختمان‌ها در صورت تردد افراد مشکوک و غریبه در داخل محوطه آپارتمان‌ها موضوع را به پلیس و یا اهالی دیگر ساختمان اطلاع دهند.

جانشین رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در پایان در توصیه‌ای خطاب به شهروندان گفت: افراد اموال با ارزش خود را در منازل نگهداری نکنند، در صورت نگهداری اموال با ارزش در منازل این اقلام را به صورت یک جا در مکانی مشخص نگهداری نکنند بلکه هر کدام از اموال را در یک نقطه از منازل که به راحتی در دسترس نباشد قرار دهند.

با توجه به مطالبی که در این گزارش عنوان شد و جانشین رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ بیان کرد سعی شد تا برخی از شیوه‌های متداول سرقت از منازل عنوان شود و در کنار آن نیز راه‌های پیشگیری از سرقت نیز از زبان مقام مسئول پلیس آگاهی پایتخت بیان شد.

به هرحال سرقت از منازل بخشی از اتفاق‌های زندگی است بهتر است که قبل از مواجه شدن با این حادثه با انجام یک سری از اقدامات پیشگیرانه و یافتن آگاهی‌های لازم در خصوص آن از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنیم تا دچار خسارات مالی و یا حتی بعضا جانی نیز نشویم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
سارقین روح نیستند که از دیوار عبور کنند
درب، بالکن، پاسیو و پنجره ها، معابری هستند که سارقین برای ورود استفاده میکنند
اگر طلا، سکه، ارز و دیگر اموال ارزشمند قابل حمل دارید یا مجردی یا حتی با خانواده زندگی میکنید و نگران ضربه روحی ناشی از ورود سارقین خشن که حتی در حضور صاحبخانه هم وارد میشوند هستید
حتما قفل ضد دیلـم نصب کنید، حتی روی دربهایی که تحت عنوان ضد سرقت معرفی میشوند چون:

۱- سارقین فقط قفلهای درب و حفاظ را باز یا تخریب میکنند و جنس درب براشون مهم نیست.

۲- حتی اگر درب فقط یک قفل داشته باشه، باید قفل ضد دیلـم باشه که به هیچ روشی، حتی توسط کلید ساز، قابل باز یا تخریب شدن از طریق شاه کلید، پیچگوشتی، انبر قفلی یا دیلم نباشه.

۳- مقابل بالکن، پاسیو، نورگیر و پنجره ها هم حفاظ ضد دیلم نصب کنید که امکان تخریب از جای جوش و اتصالات با انبر قفلی و دیلم وجود نداشته باشه.

۴- سارقینی هم هستند که تحت عنوان مامور پلیس، آب، برق، گاز، پیک و ... خودتون درو براشون باز میکنید که در این مورد خاص، یک گاوصندوق ضد دیلم بخرید که حتما مجهز به قفل ضد زورگیری باشه تا نه بتونن اموال داخل گاوصندوق را سرقت کنند و نه خودتونو اذیت کنند.
۰۹۳۷۱۰۷۴۴۵۷

www.secupro.ir

www.instagram.com/zedeh_deylam
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار