کد خبر: ۸۸۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳ 02 August 2020

موشک بالستیک خرمشهر یکی از جدیدترین موشک‌های بالستیک ساخت ایران است که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آن را به صورت اختصاصی برای هوافضای سپاه طراحی کرده و ساخته است.

توان دفاعی و قدرت موشکی کشورمان امروزه به عنوان مولفه قدرت موثر ایران اسلامی در غرب آسیا و جهان مطرح است. قدرتی که ایران در زمان رژیم پهلوی و آغاز دفاع مقدس ایران از آن محروم بود تا اینکه از کشورهای دوست خود تهیه و با تلاش‌های دانشمندانی همچون سردار شهید حسن طهرانی مقدم در دوران دفاع مقدس این توانمندی بومی شد.

با پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی متخصصان ایرانی بیکار ننشستند و شروع به ساخت انواع موشک‌های بومی کردند. طیف این موشک‌ها از موشک‌های کوتاه برد آغاز شد و در سال‌های اخیر به موشک‌هایی رسیده است که بُرد آن‌ها علاوه بر کشورهای همسایه ایران، مرزهای رژیم صهیونیستی را هم زیر سیطره خود قرار داده است. این موشک‌های به قدری در افزایش قدرت بازدارندگی ایران موثر هستند که کشورهایی که روزی ایران را تهدید به حمله می‌کردند امروز دیگر جرئت تکرار این تهدیدات را ندارند.

یکی از این موشک‌ها که در سال‌های اخیر رونمایی شده است، خرمشهر نام دارد که ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد.

موشک بالستیک خرمشهر

این موشک روز ۳۱ شهریورماه سال ۹۶ و در رژه سالانه نیروهای مسلح در مقابل حرم مطهر امام خمینی (ره) از مقابل جایگاه رژه رفت تا بدین گونه از آن رونمایی شود. سردار حاجی زاده درباره این موشک گفت که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آن را به صورت اختصاصی برای هوافضای سپاه طراحی کرده و ساخته است.

استفاده از موتور و سوخت جدید در موشک خرمشهر

چند روز بعد یعنی سوم مهرماه همان سال بود که سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با حضور در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس که در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شده بود با اشاره به رونمایی از این موشک گفته بود که در رونمایی اخیر، موشکی با طول ١٣ متر رونمایی شد که از این نظر با شهاب یک برابری می‌کند، آن موشک ٣٠٠ کیلومتر برد داشت، اما این موشک ٢ هزار کیلومتر و توان عبور از سامانه‌های دفاعی را دارد و از سوخت و موتور جدید در موشک خرمشهر استفاده شده است.

مشخصات فنی موشک خرمشهر

موشک بالستیک خرمشهر دوربردترین موشک بالستیک ساخت ایران است که بُرد آن در حدود ۲ هزار کیلومتر و وزن آن ۲۰ تن ارزیابی می‌شود که از این مقدار در حدود یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم مربوط به کلاهک موشک خرمشهر است. طول این موشک ایرانی در حدود ۱۳ متر و قطر آن در حدود ۱/۵ متر است. طبق گفته فرماندهان نظامی ایران این موشک قادر است تا در هنگام حرکت چند کلاهک را با خود حمله کند.  

دیگر ویژگی موشک خرمشهر را می‌توان عدم وجود بالک در بدنه آن دانست که طبق گفته کارشناسان دفاعی در سطح جهان این قابلیت را به موشک خرمشهر می‌دهد تا در طول مسیر خود به سوی هدف با سرعت بیشتری حرکت کند.

کلاهک تک مرحله‌ای این موشک قابلیت حمل کلاهک منفرد و یا کلاهک‌های چندگانه را دارد که این ویژگی باعث شده تا در صورت استفاده از کلاهک چندگانه قدرت تخریب بیشتری داشته باشد. شکل کلاهک موشک خرمشهر نیز به صورت مخروطی ساده و یا منحنی است که برای کاهش اثرات مخرب حرارت در سرعت‌های پروازی بالا و هایپرسونیک به این گونه طراحی شده است.

سوخت موشک خرمشهر نیز دیگر مورد مهم در بررسی این موشک است. اصولا موشک‌ها در دنیا از دو نوع سوخت جامد و یا مایع استفاده می‌کنند که موشک‌ها با هر کدام از این دو نوع سوخت میزان سرعت و بُرد مشخصی را طی می‌کنند. سوخت موشک خرمشهر از نوع مایع است که تمام انرژی موردنیاز برای حرکت این موشک را فراهم می‌کند.

مورد مهم بعدی که باید در بررسی موشک خرمشهر به آن توجه شود، سرعت حرکت این موشک است که یکی از مولفه‌های مهم و موثر در طراحی و ساخت موشک هاست. کارشناسان می‌گویند با توجه به شکل ظاهری کلاهک این موشک در قسمت دماغه، سرعت موشک خرمشهر بیش از ۱۵ ماخ برآورد می‌شود.

موشک خرمشهر؛ یک گام تا نابودی تل آویو و حیفا + فیلم

خرمشهر، یک موشک با قابلیت حمل سه کلاهک

قدرت انفجار ۲ تُنی کلاهک موشک خرمشهر بسیار عظیم و گسترده است. حال تصور کنید که اگر این موشک به طور همزمان دارای سه کلاهک انفجاری باشد شدت انفجار آن تا چه میزان گسترده و مخرب خواهد بود. این همان قابلیتی است که ایران از سال‌ها پیش در حال مطالعه بر روی آن بود و اکنون با ساخت خرمشهر نشان داد که به دانش طراحی و ساخت این موشک‌ها دست پیداکرده است.

بازتاب‌های جهانی رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر

همزمان با رونمایی از این موشک در رژه نیروهای مسلح رسانه های جهان علاوه بر بازتاب خبر رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر نظراتی درباره آن مطرح کردند.

موشک خرمشهر؛ یک گام تا نابودی تل آویو و حیفا + فیلم

پایگاه خبری militarywatchmagazine طی گزارشی که در روز ۲۲ ماه می‌سال ۲۰۱۹ درباره خرمشهر نوشته آن را قوی‌ترین موشک ایرانی معرفی کرده و برد آن را تا بیش از ۲ هزار کیلومتر اعلام کرده است. نویسنده این مطلب درباره موشک خرمشهر نوشته است که ساخت این موشک توانمندی موشکی ایران را ارتقاء داده و کلاهک‌های بلند بُرد و چندگانه آن می‌تواند تا اهداف مشخص شده را در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن ویران کنند.

پایگاه خبری NATIONALINTEREST هم در گزارش روز ۱۴ ماه می‌سال ۲۰۲۰  به بررسی این موشک پرداخته و درباره آن نوشته است که موشک خرمشهر به دلیل ابعاد کوچک خود قابلیت حمل آسان تری را نسبت به سایر موشک‌های هم‌رده خود دارد.

موشک خرمشهر؛ یک گام تا نابودی تل آویو و حیفا + فیلم

پایگاه خبری JANES DEFENCE هم در گزارشی مربوط به ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹ از حضور موشک بالستیک خرمشهر با کلاهک جدید خبر داده است. نویسنده در این گزارش با کنار هم قراردادن دو تصویر از دو نسل از موشک خرمشهر در کنار یکدیگر تفاوت کلاهک‌های این دو موشک را مشخص کرده است.

قدرت موشکی ایران، قدرتی که ایران برای آن از کسی اجازه نمی‌گیرد

قدرت موشکی ایران که اکنون از آن به عنوان مولفه قدرت خود در جهان بهره می‌گیرد، قدرتی است که از دل تحریم های سخت بیرون آمده و همان طور که رهبر انقلاب هم در سخنرانی خود به مناسبت عید قربان به این موضوع اشاره کردند و گفتند؛ اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند بیایید مذاکره کنیم، مذاکره‌شان سر این چیزهاست. خواهش می‌کنم همه این را توجّه کنند! البتّه من این را بارها گفته‌ام، باز هم ناچارم بگویم، چون بعضی‌ها یا متوجّه نمی‌شوند یا وانمود می‌کنند متوجّه نشده‌اند؛ اینکه دشمن می‌گوید بیایید مذاکره کنیم، یعنی اینکه شما بیایید پشت میز مذاکره بنشینید و ما به شما بگوییم باید شما موشک نسازید، شما هم باید قبول کنید؛ اگر قبول کردید که خب پدرتان درآمده؛ یعنی خودتان را بی‌دفاع کرده‌اید؛ اگر قبول نکردید، همین آش است و همین کاسه.

این فرمایش فرمانده کل قوا بارها و در سخنرانی های گذشته ایشان نیز تکرار شده است و ایشان بر این موضوع که ایران برای افزایش قدرت بازدارندگی خود از کسی اجازه نمی‌گیرد، تاکید کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار