کد خبر: ۸۸۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷ 02 August 2020

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: تندباد شدیدی با سرعت ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت در شبانه روز گذشته دلگان در غرب این استان را درنوردید.

محسن حیدری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: وزش این تندباد در اثر انرژی بالای ابرهای جوششی و همرفت شدید هوا روی داده که بر اساس گزارش‌ها در برخی مناطق منجر به بروز خسارت نیز شده است.
وی با بیان اینکه وقوع تندبادهای شدید موقت از ویژگی‌های سامانه‌های همرفتی است، افزود: این تندباد شدید در حالی روی داده که دلگان در شبانه روز گذشته با دمای ۴۷ درجه سلسیوس گرمترین شهر استان نیز بوده است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: علاوه‌بر وزش این باد شدید، رگبار باران نیز دلگان را فرا گرفت به طوریکه از ایستگاه خودکار شهر گلمورتی ۱۰ میلی‌متر باران گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: در قصرقند نیز تندباد مشابهی با سرعت ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت روی داده که در برخی مناطق منجر به خیزش گردوخاک و کاهش موقتی دید افقی شده است.
حیدری گفت: یکی از ویژگی‌های سامانه‌های همرفتی بارش‌های کم دامنه و نقطه‌ای در محدوده مکانی بسیار کوچک و بازه زمانی بسیار کوتاه است که گاهی همراه با تندباد موقتی روی می‌دهد و منجر به آبگرفتگی و جریان یافتن رودخانه‌های محلی و بروز خسارت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی همچنان تا اواخر دوشنبه شرایط برای رشد ابرهای جوششی و بارش‌های رگباری در نیمه جنوبی استان فراهم است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس شاخص‌های همرفت باز هم احتمال بروز خسارت در اثر بادهای شدید لحظه‌ای، سیلابی شدن ناگهانی مسیل‌ها، وقوع صاعقه و بارش تگرگ در ارتفاعات جنوب و برخی نقاط ارتفاعات مرکزی استان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود در زمان بارش، صاعقه و تندباد لحظه‌ای از تردد در فضای باز بویژه ارتفاعات خودداری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار