فوق تخصص نوزادان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در گفتگو با برنامه مل ترمی با اشاره به فواید شیر مادر هم برای نوزاد هم در سطح کشور و هم در عرصه جهانی اظهار داشت: شیر مادر ماده ای طبیعی در دسترس و بدون دستکاری است و برای نوزادان فواید زیادی دارد.
کد خبر: ۸۸۳۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵ 04 August 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دکتر عبدالحسین عباسی ادامه داد: شیر مادر باعث کاهش عفونت های تنفسی و گوارشی که عامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر 5 سال است خواهد شد.

فوق تخصص نوزادان با اشاره به این نکته که 99 درصد مادران شیرشان برای فرزند کافی است و این تفکر غلط است که شیر مادر کافی نیست گفت: شیر مادر باعث بهبود تکامل عصبی و روانی و افزایش بهره هوشی کودکان می گردد.

دکتر عباسی افزود تکامل شیردهی فرزندان باعث کاهش سرطان تخم دان ها و پستان در مادر می شود و بصورت منطقی چربی های مازاد دور شکم زنان را که در دوران حاملگی بوجود آمده است را کاهش می دهد.

وی یادآور شد: که ترویج تغذیه با شیر مادر از خروج ارز و واردات بی رویه شیرخشک به داخل کشور جلوگیری خواهد کرد.

دکتر مریم زابلی مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده، مدارس و تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن گرامیداشت هفته جهانی شیر مادر گفت: ویروس کرونا به هیچ عنوان از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال نمی یابد و انتقال COVID-19 از طریق تغذیه مستقیم از پستان مادر و از طریق شیر مادر تشخیص داده نشده است و تغذیه با شیرمادر در هر شرایطی، شانس بقای نوزاد را ارتقا داده و مزایای طولانی مدت سلامت و تکامل نوزادان وکودکان را فراهم می کند و تغذیه با شیر مادر وضعیت سلامت مادر را بهبود می بخشد.

وی درخصوص شیردهی مادر مبتلای قطعی و یا مشکوک به COVID-19 گفت: مادر مبتلای قطعی و یا مشکوک به کرونا باید در حین شیردهی نکات بهداشتی مناسب مثل استفاده از ماسک را رعایت کند تا از احتمال انتشار قطرات حاوی COVID-19 به شیرخوار کاسته شود.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده، مدارس و تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: : اگر مادر مبتلای قطعی یا مشکوک به COVID-19 به تازگی بر روی پستان یا قفسه سینه خود سرفه کرده باشد باید قبل از تغذیه کودک، پستان خود را به آرامی با آب گرم وصابون حداقل به مدت 20 ثانیه بشوید ولی شست و شوی روتین پستان، قبل از هر بارتغذیه کودک با پستان مادر یا دوشیدن شیر مادر ضرورتی ندارد.

به گفته دکتر زابلی همیشه خطرات تغذیه با شیرمصنوعی برای نوزاد و شیرخوار وجود دارد و قطعا مزایای متعدد و ذاتی تغذیه با شیر مادر بیشتر از خطرات احتمالی انتقال بیماری کرونا و بیماری های مرتبط با آن است.

گفتنی است: دهم تا شانزدهم مردادماه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر با شعار "سیاره ای سالم با حمایت از تغذیه شیر مادر" نام‌گذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار