مدیر هماهنگی و نظارت بر توزیع مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه "پالایشگاه‌های گاز با حداکثر توان در مدار تولید قرار دارند" گفت: از پالایشگاه‌های پارس جنوبی، روزانه بیش از ۵۶۰میلیون متر مکعب گاز تولید و به شبکه سراسری منتقل می‌شود.
کد خبر: ۹۲۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳ 15 December 2020

پارس‌جنوبی در خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین میدان گازی جهان 50 درصد ذخایر گازی ایران به خود اختصاص داده است که نقش تاثیرگذاری در تامین انرژی گاز کشور و تولید انواع محصولات جانبی دارد. پارس جنوبی در استان بوشهر دارای 2 بخش ساحلی و دریایی است که پالایشگاه‌های تصفیه، فرآورش گاز و انتقال در خشکی در شهرستان‌های عسلویه و کنگان قرار دارد.

28 فاز برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی تدوین شده که اکنون فازهای طراحی شده رو به تکمیل است و در فازهای به بهره‌برداری رسیده گاز آن از طریق سکوهای مستقر در خلیج فارس با خطوط لوله زیردریایی به پالایشگاه خشکی در عسلویه و کنگان و پس از تصفیه و فرآوری به شبکه سراسری گاز در استان‌های مختلف کشور منتقل می‌شود.

پارس جنوبی در تحقق اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، توسعه سرمایه‌گذاری، تامین انرژی گاز، اشتغال‌زایی، صادرات و رونق اقتصادی و صنعتی نقش مهم و اثرگذاری دارد.

پالایشگاه‌های پارس جنوبی در قالب 25 فاز گازی فعالیت می‌کنند

مدیر هماهنگی و نظارت بر توزیع مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه فازهای مختلف پارس جنوبی در قالب پالایشگاه‌های گازی در قالب 25 فاز گازی فعالیت می‌کنند اظهار داشت: این پالایشگاه‌های روزانه 560 میلیون متر مکعب گاز تولید و به شبکه سراسری منتقل می‌کند.

علی احمدی از تامین 70 درصد گاز کشور از پالایشگاه‌های مجتمع پارس جنوبی خبر داد و بیان کرد: 25 فاز پالایشگاه مجتمع پارس جنوبی پس از تعمیرات اساسی سالانه با حداکثر ظرفیت در مدار تولید قرار دارد و گاز مورد نیاز فصل سرما کشور تامین می‌کند.

وی، با اعلام آمادگی فعالیت پالایشگاه‌های پارس جنوبی برای تولید گاز و سایر محصولات مورد نیاز از جمله خوراک صنایع پایین دستی و مجتمع‌های پتروشیمی تاکید کرد: پالایشگاه‌های این منطقه صنعتی با حداکثر ظرفیت در مدار تولید قرار دارند.

اتان ، ال.پی.جی، میعانات گازی و گوگرد از جمله تولیدات جانبی پالایشگاه‌های پارس جنوبی است

مدیر هماهنگی و نظارت بر توزیع مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به تولید محصول اتان خوراک پتروشیمی‌های مستقر در عسلویه خاطر نشان کرد: علاوه بر دیگر محصولات، در پالایشگاه‌های گاز مجتمع پارس جنوبی روزانه 12 هزار تن محصول اتان تولید و در اختیار صنایع پتروشیمی در منطقه عسلویه قرار می‌گیرد.

احمدی، میعانات گازی را از دیگر محصولات تولیدی پالایشگاه‌های گاز در منطقه پارس جنوبی دانست و بیان کرد: روزانه افزون بر 780 هزار تن از پالایشگاه‌های مجتمع گازی پارس جنوبی تولید که ضمن تامین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پتروشیمی نوری، بخشی هم صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه 16 هزار تن ال.پی.جی از پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی تولید می‌شود تصریح کرد: تولید روزانه 2500 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی پالایشگاه‌های مجتمع پارس جنوبی است.

نخستین چاه فاز 11 پارس جنوبی با مشارکت پیمانکاران داخلی آغاز شد

روند توسعه طرح‌ها و فازهای پارس جنوبی با تلاش متخصصان توانمند ایرانی ادامه دارد به‌گونه‌ای که روز گذشته عملیات حفاری نخستین چاه فاز 11 پارس جنوبی با دستور وزیر نفت آغاز شد.

پیش از این قرار بود شرکت توتال فرانسه با مشارکت چینی‌ها و یک شرکت ایرانی کار توسعه فاز 11 پارس جنوبی را انجام دهد اما با اعمال تحریم‌های جدید شرکای خارجی کار را رها کردند تا امروز متخصصان و پیمانکاران ایرانی خودشان کار توسعه فاز 11 پارس جنوبی را انجام دهند.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در اجرای فاز 11 پارس جنوبی پیمانکاران داخلی از جمله شرکت مپنا با تجهیزات ساخت داخل همکاری و مشارکت می‌کنند.

منابع اعتباری حفاری چاه‌های گاز فاز 11 پارس جنوبی از منابع داخلی تامین شده است

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه فاز 11 پارس جنوبی دارای 24 حلقه چاه گاز و 2 سکوی حفاری و خط انتقال زیردریایی 105 کیلومتری برای انتقال گاز به ساحل و پالایشگاه گاز خشکی است گفت: هزینه‌ای که برای حفاری چاه نخست این فاز در نظر گرفته شده 500 میلیون دلار است که قرار بود سرمایه‌گذاری خارجی باشد و با توجه به شرایط تحریمی، شرکت ملی نفت ایران از منابع داخلی و از محل فروش اوراق مشارکت این سرمایه را تامین می‌کند.

رضا دهقان خاطر نشان کرد: در اجرای طرح فراساحل فاز 11 پارس جنوبی نیروهای متخصص داخلی بر اساس طرح اقتصاد مقاومتی و جهش تولید شبانه‌روز در دل آب‌های خلیج فارس فعالیت می‌کنند و پیش بینی می‌شود سال آینده برداشت گاز از چاه‌های حفاری شده آغاز شود.

فاز 11 پارس جنوبی در مرزی‌ترین این میدان گازی در نقطه صفر مرزی ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده فاز نخست این پروژه تا قبل از زمستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و گاز استخراج شده از فاز 11 پارس جنوبی پس از فرآوری در پالایشگاه‌های گازی در کنگان به شبکه سراسری گاز کشور منتقل می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار