کد خبر: ۹۳۱۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵ 18 January 2021

اقتصادنیوز : ‌می‌توان با ترکیب یک ادویه سرشار از آنتی اکسیدان با لیموترش معجونی شگفت‌انگیز ساخت که قاتل سرطان و آلزایمر است.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از قرن‌ها پیش زردچوبه به عنوان ادویه غذایی استفاده شده و کورکومین موجود در آن که ماده اصلی شیمیایی آن است، برای درمان انواع اختلالات مانند بی اشتهایی، زخم‌های دیابت، بیماری‌های کبدی، آرتروز و بیماری‌های التهابی موثر است.

از طرف دیگر، آب لیمو دارای مزایای متعددی است و از آن می‌توان برای مقابله با بیماری‌هایی مانند ورم ناشی از سنگ کلیه و کاهش وزن استفاده کرد. آب لیمو علاوه بر سایر مواد مغذی مانند فولات و پتاسیم، دارای یک ماده اصلی به نام اسید سیتریک است.

۱. مبارزه با بیماری آلزایمر

زردچوبه و اسید سیتریک هر دو آنتی اکسیدان‌های قوی بوده و دارای اثرات ضد التهابی هستند. آب لیمو و زردچوبه می‌توانند به مقابله با آسیب اکسیداتیو مغز، کاهش التهاب و جلوگیری از افت شناختی و تجمع آمیلوئید کمک کنند. این مزایا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش داده و از آن جلوگیری کند.

۲. کاهش علائم افسردگی

ترکیب آب لیمو و زردچوبه به لطف مواد گیاهی موجود در آن‌ها، به عنوان مواد ضد افسردگی عمل می‌کنند، زیرا به کاهش علائم افسردگی مانند تنش، خستگی، کاهش علاقه و اشتها، مشکلات خواب، تحریک پذیری، عصبانیت، نوسانات خلقی و افکار خودکشی کمک می‌کنند.

۳. کاهش خطر ابتلا به سرطان

طبق یک مطالعه علمی انجام شده در انگلیس کورکومین موجود در زردچوبه ظرفیت آنتی اکسیدانی قدرتمندی با pH خنثی دارد. از آنجا که اسید سیتریک دارای pH خنثی است، می‌تواند در هنگام جذب مناسب به احیای بدن کمک کند. همچنین ترکیب زردچوبه و آب لیمو می‌تواند به طور برنامه ریزی شده سلول‌های بدخیم را از بین ببرد و خطر سرطان را کاهش دهد. مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه‌های کینکی، کیوتو و ناگویا در ژاپن انجام شده نشان می‌دهد که «کومارین» موجود در پوست لیمو دارای عوامل محافظت کننده شیمیایی است.

 ۴- محافظت از کبد

یک مطالعه که توسط دانشمندان در مرکز تحقیقات ملی مصر انجام شده، نشان می‌دهد اسید سیتریک به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از اندوتوکسین کمک کرده و از آسیب کبدی جلوگیری می‌کند. کورکومین همچنین یک اثر محافظتی بر روی کبد در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از جیوه دارد، که نشان می‌دهد ترکیب زردچوبه و آب لیمو می‌تواند به محافظت از کبد و بهبود عملکرد آن کمک کند.

۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

طبق نتایج مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام شده است، فعالیت آنتی اکسیدانی لیمو و زردچوبه بر لنفوسیت‌ها و ماکروفاژ‌ها تأثیر مثبتی می‌گذارد. لنفوسیت‌ها نوعی گلبول سفید خون هستند که به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند، در حالی که ماکروفاژ‌ها نوعی گلبول سفید بزرگ هستند که در شناسایی عوامل بیماری زا در بدن موثر هستند، آن‌ها را مسدود کرده و سپس از بین می‌برد.

ویتامین سی و کورکومین موجود در زردچوبه هم از قابلیت‌های موثری در بهبود سریع زخم برخوردار هستند. بر اساس یک تحقیق، هر دو ماده تعریف کلاژن توسط فیبروبلاست‌ها را تقویت می‌کنند. فیبروبلاست‌ها به افزایش تشکیل بافت دانه بندی و بهبود زخم‌ها با سرعت بیشتر کمک می‌کنند. همچنین به دلیل فعالیت‌های ضد باکتری از ابتلا به عفونت زخم نیز جلوگیری می‌کنند.

۷. کاهش وزن

زردچوبه در بهبود متابولیسم بدن و کنترل گرسنگی موثر است. همچنین از تجمع چربی‌ها در معده و بافت‌های کبدی جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر، ویتامین C موجود در لیمو به چربی سوزی کمک می‌کند و این دو ماده در کنار هم به کاهش وزن و حفظ عملکرد‌های مناسب بدن کمک می‌کنند.

طرز تهیه و مواد اولیه:

دو عدد لیمو ترش

چهار فنجان آب

یک قاشق چایخوری زردچوبه

عسل

یک تکه کوچک زنجبیل

پنج برگ نعناع

مراحل تهیه:

لیمو را له کرده و سپس آب را اضافه کنید.

بقیه مواد زردچوبه، عسل و زنجبیل را اضافه کنید.

مواد را خوب مخلوط کنید. لیوان را می‌توان با برگ نعنا تزئین کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار