کد خبر: ۹۴۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۹ 19 February 2021

آغاز طرح ساماندهی مناطق حاشیه شهر چابهار و سکونتگاه‌های غیررسمی بویژه محله مرادآباد از افتخارات دولت تدبیر و امید در جهت رفاه مردم محروم است بطوریکه بازگشایی معابر ۱۶ متری، برقرسانی و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات محله سبب رضایت‌مندی و شادمانی ساکنان آن شده است.

به گزارش ایرنا، بهسازی و بازگشایی معابر یکی از آرزوهای مردم محله حاشیه‌نشینی مرادآباد چابهار با جمعیت هفت هزار و ۲۳۴ نفر در قالب یکهزار و ۲۳۰ خانوار بوده که با همت و تخصیص اعتبارات دولت و همراهی خوب مردم در حال بازگشایی خیابان ۱۶ متری به طول حدود یک کیلومتر است.

وقتی در محله مرادآباد حرف از بازگشایی معابر ۱۶ متری می‌شود شاید شنیدن آن خیلی به چشم نیاید اما در محله ای که عبور و مرور تنها یک خودرو به سختی انجام می شود و معابر رسمی ندارد چنین طرحی می تواند بسیاری از مشکلات اهالی را برطرف کند و شادمانی را برای اهالی به ارمغان آورد.

ساخت مدرسه ابتدایی، آسفالت قسمتی از فاز نخست و لوله کشی آب و برق رسانی محله و انشعابات فاضلاب که هنوز به خط اصلی وصل نشده‌اند و بهسازی قسمتی از کابل‌ها در ۲ فاز در سال های گذشته انجام شده و قرار است بزودی بازگشایی و بهسازی معابر، آسفالت، برق رسانی، لوله کشی آب شهری اجرا و یک محل بازی برای کودکان و مهمتر از همه اعطای سند برای هر خانوار ۱۵۰ مترمربع زمین به نرخ دولتی انجام شود.

 

روشنایی معابر و کابل کشی منازل که تاکنون سیم های برق بصورت تارهای عنکبوتی در هوا و زمین رها شده بود از دیگر اقدامات در حال انجام است و اداره برق هم‌اینک در حال انجام روشنایی استاندارد در تمامی معابر است.

خانه بهداشت محله با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و مرکز جوشکاری برای اشتغال جوانان با ۷۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.

مردم مرادآباد که برای ساخت مدرسه پیگیر بودند هم اینک در حال تحویل زمین به آموزش و پرورش و آغاز ساخت هستند که همه آنها در دستور کار قرار گرفته است.

اسد الله بلوچ شارکی یکی از ساکنان محله مرادآباد به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در طرح بازگشایی ۲ دهنه مغازه و قسمتی از زمین مسکونی تخریب و به معبر واگذار کردم و از اینکه ساماندهی در حال انجام است خیلی خوشحالم.

حسین بلوچی که برای ساماندهی خیلی همکاری و در بازگشایی معابر حتی همسایه ها را نیز تشویق کرده است گفت: نخستین داوطلب بودم تا خانه ام برای بازگشایی معابر تخریب شود و سایر مردم نیز همراهی کنند.

همراهی و همکاری ساکنان این محله در بازگشایی خیابان ۱۶ متری قابل تحسین است بطوریکه منازل برخی از آنان بطور کامل تخریب شده اما از اینکه رفاه بهتر و ایجاد امکانات دولتی و تردد آسان و آسفالت معابر و برقرسانی به محله انجام شود خیلی خرسندند.

الیاس ملازهی از ساکنان این محله گفت: در طول 30 سال گذشته این محله سالها بدون آب و برق بوده تا اینکه مردم به ناچار برق مورد نیاز خود را بوسیله کابل هایی که مجبور بودند در مسیر عبور و مرور خودشان رها کنند تامین می کردند و همین مساله در زمان بارندگی ها سبب برق گرفتگی و مرگ حدود ۱۰ کودک شده بود امیدواریم با ساماندهی و توجه دولت در سالهای اخیر شاهد حل تمام مشکلات باشیم.

تاریخچه محله حاشیه نشین مرادآبادچابهار

محله مرادآباد که از جمله چندین اجتماعات حاشیه نشین در شهرچابهار محسوب می شود و در حاشیه کمربندی شمال شرق این شهر واقع شده از سال 1361 با سکونت نخستین خانواده به نام «حاجی مراد» شکل گرفته است.

محله مرادآباد دارای ۴۳ هکتار گستره است و از زمان شکل گیری تاکنون به دلیل همجواری با شهر چابهار و تاثیر پذیری از تحولات اجتماعی و اقتصادی نظام شهری تحولات جمعیتی زیادی را پشت سر گذاشته و به سبب افزایش جمعیت، روز بروز بر نیازهای مسکن، گسترش کالبدی، تامین امکانات آموزشی، بهداشتی و رفاهی ساکنان آن افزوده شده است.

افزایش جمعیت و گسترش بی رویه محله منجر به ایجاد مشکلات و معضلات بسیاری بویژه در زمینه خدمات زیربنایی(برق و آب)مسایل زیست محیطی و مسایل و مشکلات اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی شده است.

تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان برای ساماندهی محله حاشیه نشین مرادآبادچابهار

مشاور پروژه بازگشایی و بهسازی معابر مرادآباد چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر برای ساماندهی، بازگشایی معابر، برقرسانی محله مرادآباد ۱۲۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده و در حال هزینه و ساماندهی یک محدوده ۴۸ هکتاری از این محله هستیم.

صاحبداد جوبه افزود: در طول بیش از ۲۰ سال گذشته همیشه صحبت از ساماندهی و حل مشکلات مردم به میان آمده ولی دولت تدبیروامید با همت انقلابی به ساماندهی مناطق حاشیه شهر چابهار ورود کرد و هم اینک شاهد هزینه کرد میلیاردها تومان برای ساماندهی مرادآباد یکی از محلات و مناطق حاشیه نشین هستیم که در نوع خودش قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: در سالجاری علیرغم مشکلات فراوان با همت مسوولان و از همه مهمتر رضایت مردم که سالها در رنج برای بهره مندی از برق و آب و یا حتی تردد با خودرو بودند آرزوی آنها محقق شده و برای نخستین بار از دی ماه سالجاری تاکنون یک معبر با کمترین خسارت مالی به ساکنان با عرض ۱۶ متر و بطول یک کیلومتر بازگشایی شده است.

وی با اشاره به اینکه پس از بازگشایی معابر شاهد تیرکوبی برق و حل مشکلات برق، آبرسانی و ساخت مدارس و فضای ورزشی و بهداشتی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: خیلی خوشحالیم که دولت با عزم جدی به ساماندهی مناطق حاشیه نشین ورود کرده است و بعد از سالها مردم با رفاه بیشتری می توانند روزگار سپری کنند.

مشاور پروژه بازگشایی و بهسازی معابر مرادآباد چابهار از پیگیری های نماینده مردم چابهار در مجلس، فرماندار، وزارت راه وشهرسازی و سایر دست اندرکاران و به ویژه همکاری شهرداری و مردم محله مرادآباد برای ساماندهی قدردانی کرد.

جوبه گفت: خداوند را شاکریم که در فاصله زمانی کوتاه یک ماهه بازگشایی معابر ۱۶ متری را تا یک کیلومتر پیش بردیم و بصورت داوطلبانه شاهد عقب نشینی هستیم و باید از اهالی مرادآباد که مشتاق توسعه و آبادانی هستند قدردانی ویژه شود.

وی بازگشایی معابر با همراهی مردم و معتمدین و پیگیری برای تحویل زمین آموزشی از شهرداری به همراه دفتر تسهیلگری را از جمله کارهای خوب انجام گرفته در این محله عنوان کرد.

 

ایجاد دفتر تسهیل‌گری وتوسعه محلی برای پیگیری مشکلات محله مرادآباد

دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی به‌عنوان حلقه واسطه بین شهروندان با دولت و دستگاه‌های اجرایی دولتی به شمار می‌روند. چون توسعه محلی به دنبال پیشرفت جامعه محلی است که اقدامات اجتماع‌محور و دیدگاه‌های آنان را در توسعه اجتماعی، اقتصادی و محیطی در اولویت قرار می‌دهد و به دنبال توانمندسازی جامعه محلی است.

دفتر تسهیلگری و توسعه محلی مرادآباد در خرداد ۱۳۹۷ برای نخستین بار به طور رسمی کار خود را آغاز کرد اما پس از یک سال، فعالیت آن به مدت ۶ ماه متوقف و مجددا از آذر ۱۳۹۸ از سر گرفته شد.

تسهیلگر دفتر تسهیلگری مرادآباد چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برخی اقدامات برای رفع مشکلات مردم در این محله، خاطرنشان کرد: ۳۰ نفر از بانوان محله به مرکزفنی و حرفه ای چابهار جهت آموزش و کسب مهارت معرفی شده اند که این کلاس ها به دلیل شیوع ویروس کرونا بصورت مجازی و آزمون با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محل دفتر تسهیلگری و توسعه محلی مرادآباد برگزار شده است.

رحیم بلوچ افزود: در پی آتش سوزی یکی از منازل مسکونی محله مرادآباد و پیرو بازدید کارشناسان دفتر از محل حادثه و لزوم کمک رسانی فوری به این خانواده، با مراجعه به معتمدان و اهالی محله، ضمن شرح موضوع و حادثه، کمک های نقدی آنان دریافت و به خانواده آسیب دیده جهت تامین مایحتاج روزانه شان اهدا شد.

وی برگزاری کارگاه حساس سازی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و آموزش اجرای اصولی و صحیح این موارد جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا توسط گروهی از پزشکان جهادی، شناسایی و بروزرسانی لیست افراد بی بضاعت محله برای دریافت کمک از نهادهای دولتی و خیران را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

بلوچ گفت: تشکیل تیم حقوقی رایگان و ارائه مشاوره رایگان به افرادی که به هر نحوی از انحا نیازمند مشاوره و راهنمایی می باشند با سه فرد از سه نهاد مختلف که شامل ثبت احوال، دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه هماهنگی شده است.

وی ادامه داد: تهیه مستند از وضعیت محله مرادآباد با همکاری دفتر تسهیلگری و عـثمان بلیده ای مسئول واحد امور دانشجویی حوزه علمیه اهل سنت چابهار، گروهی از مستندسازان جوان که با هدف معرفی مناطق کم برخوردار شهری و به تصویر کشیدن کمبودها، نیازها،پتانسیل ها و دغدغه های ساکنان محله انجام شده است.

برخی اقدامات دولت در مرادآباد

باتوجه به کمبود فضای آموزشی در محله مرادآباد و ترک تحصیل بسیاری از کودکان و نوجوانان محله به دلیل فاصله زیاد مدرسه با محل زندگی خود، لزوم احداث مدرسه ای استاندارد در محله مرادآباد دوچندان می شود، ضمن اینکه پیش نیاز احداث مکان آموزشی، وجود زمینی با کاربری آموزشی است که در حال حاضر بدلیل عدم وجود نقشه طرح تفصیلی برای محله امکان تعیین مکان های آموزشی میسر نیست، لذا با پیگیری های کارشناسان حقوقی و شهرسازی دفتر تسهیلگری و بازدیدهای مستمر از سطح محله زمینی به مساحت هزار و ۱۸۱ مترمربع فاقد هرگونه مدعی و معارض به ساخت فضای آموزشی اختصاص پیدا کرد.

 مشاوره های حقوقی در رابطه با چگونگی دریافت شناسنامه

ثبت احوال نسبت به ارائه مشاوره رایگان به افرادی که در حوزه سجلی با مشکل مواجه هستند، در بازدیدها و مراجعات خانه به خانه به منظور شناسایی کسانی که تا کنون برای دریافت شناسنامه برای خود یا فرزندانشان ناموفق بوده اند یا در این مسیر با مشکلاتی مواجه هستند، اقدام به شناسایی و مشاوره و راهنمایی لازم برای دریافت سجل کرده است.

 جمع آوری زباله ها و همسطح کردن و هموار ساختن معابر مرادآباد

باتوجه به انباشته شدن زباله ها در سطح فاز۲ محله مرادآباد و همچنین کیفیت بسیار نامطلوب معابر در آن ناحیه از مرادآباد شهرداری چابهار معضل جمع آوری زباله را حل کرده و در ناحیه فاز۲ محله مرادآباد با ورود ماموران خدمات شهری شهرداری ضمن جمع آوری زباله ها، پستی و بلندی های موجود در معابر نیز تسطیح شده است.

 

روشنایی معابر در محله مرادآباد

اداره برق شهرستان چابهار با ورود به مشکلات روشنایی معبر محله مبادرت به تعویض و تعمیر چراغ های روشنایی کرده است.

روشنایی معابر در ۲۵ تیربرق و نصب هشت تیربرق جدید به منظور ایجاد یک لاین جدید با هدف نصب ترانس و ارتقای کیفیت برق منازل و روشنایی معابر از دیگر اقدامات دولت در این منطقه و ساماندهی کامل تا بازگشایی معابر است.

با نصب ترانس در این محدوده از مرادآباد،ضمن ارتقای کیفیت برق فاز یک و قسمت غربی فاز۲، وضعیت بسیاری از کابل های نابسامان و خطرآفرین فاز ۲ نیز سامان می یابد.

کابل کشی به طول بالغ بر ۱۵۰ متر و همچنین نصب ۶ عدد تابلو که ظرفیت هرکدام از تابلوها ۹ کنتور برق است انجام پذیرفته و به عبارتی در مرحله اول اجرای طرح تعداد ۵۴ نفر از مشترکین که تاکنون از برق غیررسمی استفاده می کردند صاحب کنتور برق می شوند.

در مرحله دوم اجرای این طرح نصب یک اصله تیر۹/۴۰۰ و احداث ۳۵ متر کابل خودنگهدار و همچنین نصب چهار عدد تابلو که ظرفیت هرکدام از تابلوها ۱۰ کنتور برق است انجام پذیرفت.

یکی دیگر از نتایج مثبت اجرای این طرح, جمع آوری کابل های خطرآفرین و درهم تنیده و با ارتفاع پایین است که توسط خود مردم و بصورت غیرمجاز نصب شده و عملا رفت و آمد وسایل نقلیه را مختل کرده بود، اعطای اشتراک رسمی برق به ساکنان فاز 2 محله مرادآباد از دیگر اقدامات انجام شده است.

پاکسازی معابر توسط مردم

طرح پاکسازی معابر و نظافت محله توسط مردم محل در نوع خود در این محله حاشیه نشین قابل توجه است.

 

افتخارات دولت تدبیر وامید ساماندهی حاشیه شهر چابهار است

 معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار با اشاره به آغاز ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه شهر، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خانوارهای نیازمند حاشیه‌نشین چابهار شناسایی شده و بزودی کار ساماندهی آنها آغاز می‌شود.

رحمدل بامری افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در چابهار ساماندهی حاشیه‌نشینان محروم از همه امکانات دولتی است و این اقدام باحمایت‌های استاندار سیستان و بلوچستان با قوت در دست اجراست.

وی بیان کرد: ابتدا برای تمامی خانوارهای ساکن در این محلات پرونده تشکیل می‌شود و پس از صدور سند قطعی برای هزار و ۵۰۰ هکتار زمین مناطق حاشیه شهر کار ساماندهی، برقرسانی، شبکه آبرسانی، اجرای طرح هادی و سایر خدمات و امکانات دولتی آغاز می‌شود.

فرماندار چابهار افزود: برنامه‌ریزی شده تا چهار هزار واحد مسکونی در این نقاط ساخته شود و پیش از آن مردم این مناطق از خدمات لازم شامل بازگشایی معابر، ساخت و ساز، ارائه امکانات برق، آب، راه، بهداشت و مدرسه بهره‌مند خواهند شد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین در چابهار وجود دارد که از سالها قبل تاکنون فاقد امکانات اولیه نظیر برق، آب، آموزش، بهداشت، طرح هادی و سایر خدمات رفاهی و دولتی هستند.

بامری گفت: خیلی سخت است که خانوارهای محروم و فقیر از سایر نقاط شهرستان و شهرهای همجوار و مناطق روستایی به امید اشتغال، رفاه بهتر و نجات از خشکسالی و بی ‌آبی به حاشیه شهر چابهار پناه آورده‌ و در گرمای تابستان و هوای شرجی بدون برق و امکانات روزگار بگذرانند.

وی گفت: در شهرستان چابهار جدای از طرح‌های کلان ملی، توسعه محلی نیز بصورت ویژه در دستور کار قرار دارد و مسئولان با جدیت و شبانه روزی در حال پیگیری مشکلات مردم هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار