استاندار خراسان‌رضوی گفت: طی سال گذشته و امسال ۶۰۰ نفر سرمایه‌گذار خارجی با سرمایه ۶۳۰ میلیون دلار در استان مجوز فعالیت گرفته‌اند.
کد خبر: ۹۵۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹ 15 September 2015
‌علیرضا رشیدیان در دیدار با سفیر چین در ایران که در دفتر استاندار خراسان‌رضوی برگزار شد، با بیان اینکه راه‌‌آهن سریع‌السیر مشهد تهران یکی از موضوعاتی است که استانداری در روابط اقتصادی 2 کشور پیگیر آن بوده است، اظهار داشت: روابط ایران و چین پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حال توسعه بوده و امیدواریم این روابط تعمیق بیشتری پیدا کند.

استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه رئیس‌جمهور ‌تاکید زیادی ‌روی گسترش روابط بین المللی دار‌د، افزود: این گسترش از آن جهت حائز اهمیت است که کشور چین با ‌ایران ارتباطات راهبردی دارد.

وی با اشاره به فواید زیادی که روابط ایران و چین در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی فرهنگی برای دو کشور دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد فعالیت شرکت‌های چینی در خراسان رضوی هستیم.

رشیدیان تصریح کرد: خراسان رضوی به خاطر وجود بارگاه امام رضا(ع) ظرفیت بالای گردشگری را در خود دارد و سالانه بیش از 25 میلیون مسافر زائر ایرانی و بیش از دو میلیون گردشگر خارجی به مشهد سفر می‌کنند لذا یکی از مسائلی که باید پیگیر آن باشیم توسعه ظرفیت های حمل و نقل است.

استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی انتخاب شده است، افزود: از همین رو شاهد بسیاری از جلسات و رفت و آمدهای مسئولان مختلف از کشورهای گوناگون به این شهر هستیم.

رشیدیان با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان در زمینه‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی افزود: در حوزه صنایع مشغول همکاری با چینی‌ها هستیم ولی متاسفانه در بعضی از موارد این فعالیت‌ها متوقف شده و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های بالقوه استان به خصوص تجارت و قرار گرفتن در راه ترانزیتی جاده ابریشم، برای همکاری با کشور های CIS و افغانستان بهره‌گیری بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به تلاش‌های گسترده‌ای که در بحث گسترش ظرفیت‌های حمل و نقل و راه آهن در خراسان‌رضوی صورت گرفته است، گفت: راه آهن سرخس به بندرعباس مصداق این تلاش است.

رشیدیان مرز دوغارون را مرز فعال زمینی ایران با افغانستان دانست که بیش از 40 درصد صادرات به افغانستان از طریق همین مرز انجام می‌شود و با بیان اینکه درحال پیگیری انتقال خط آهن خواف به منطقه غوریان افغانستان هستیم، افزود: در حال پیگیری راه آهن چابهار - مشهد هستیم که امید می‌رود در بحث توسعه صادرات از این منطقه توسعه این زیرساخت‌ها کمک دهنده باشد.

وی با بیان اینکه خواهر خواندگی میان مشهد و ارومچی اجرایی نشده است، خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های اجرایی شدن این طرح برقراری خط پروازی بین این دو شهر است چرا که زمینه تعاملات چین و بخش خصوصی کشور را ایجاد می‌کند.

رشیدیان گفت: با تحولاتی که در حوزه بین الملل پس از توافق ایران و 1+5 صورت گرفته امیدواریم زمینه گسترش تعاملات بین دو کشور فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امیدواریم در رابطه با بحث انرژی‌های پاک شاهد همکاری در حوزه سلول‌های خورشیدی بین ایران و چین باشیم، تصریح کرد: ظرفیت‌های عمرانی را با توجه به شرایط استان باید گسترش داد.

رشیدیان با اشاره به اینکه برای قطار تهران مشهد و مشهد گرگان منتظر اخذ تسهیلات هستیم، گفت: از سرمایه گذاری‌های جدا از بحث فاینانس استقبال کرده و آماده همکاری در این حوزه با کشور چین هستیم.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و چین همکاری‌های مشترکی در حوزه مسائل مربوط به افغانستان و همچنین پناهجویان می‌توانند داشته باشند، تصریح کرد: یکی از وظایف اینجانب به عنوان نماینده دولت پیگیری گسترش فرصت‌های سرمایه گذاری و همچنین پیشرفت استان است.

رشیدیان بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای موج ورود گروه‌ها و هیئت‌های تجاری به مشهد شدت یافته است، اظهارداشت: بر اساس خبری که نماینده وزارت امور خارجه در شمال شرق ارائه کرده هیئتی 100 نفره از فرانسه قصد سفر به مشهد را دارند.

وی با اشاره به سفر مشاور رئیس جمهور اتریش به همراه هیئتی از این کشور در مهرماه، ورود تکنولوژی نو، بالابردن ظرفیت‌های ملی و همچنین جلوگیری از خام فروشی را از جمله اهداف خود بیان کرد و اظهار داشت: خراسان‌رضوی با 46 ماده معدنی، ظرفیت‌های کشاورزی و غیره حوزه مناسبی برای جذب سرمایه و انتقال تجربه است.

استاندار خراسان رضوی برقی کردن قطار مشهد - تهران با ظرفیت 14 میلیون مسافر را یک سرمایه گذاری اقتصادی دانست و تصریح کرد: با توجه به حجم محدود سرمایه‌گذاری ارزی نسبت به برخی پروژه‌های کلان‌تر مثل قطار چابهار - مشهد این پروژه نیاز به تزریق اعتبار کمتری دارد.

رشیدیان با بیان اینکه زمین‌های اطراف دوغارون و سرخس با توجه به نزدیکی به مرز می‌تواند مکان مناسبی برای ایجاد شهرک صنعتی برای کشور چین با هدف صادرات به کشورهای همسایه باشد، گفت: معافیت‌ها و تسهیلاتی برای این زمین‌ها وجود دارد که صنعتگران چینی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی نسبت به صادرات محصولات کشاورزی استان مثل زعفران اعلام آمادگی کرد و افزود: 39 واحد فولادی در سطح استان وجود دارد که 33 واحد آن در حال ساخت و 6 واحد آن نیز به بهره برداری رسیده است.

رشیدیان با بیان اینکه با توجه به کم آبی‌های اخیر زمین‌های کشاورزی و همچنین آبیاری تحت فشار از جمله مواردی‌ست که باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته و امسال 600 نفر سرمایه گذار خارجی با سرمایه 630 میلیون دلار در استان مجوز فعالیت گرفته‌اند.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار