افزایش موارد ابتلا و فوتی های کرونا در کشور و شروع خیز چهارم این بیماری ، چند صدایی در دولت و نارضایتی مردم را در پی داشته است .

وزیر بهداشت در اظهارت روز گذشته خود که نوعی پاسخ به سخنان رییس جمهور تفسیر شد، درباره وضعیت کشور ضمن گلایه از مسئولان  امر گفت: ۱۱ اسفند درخواست لغو پروازهای خوزستان را داشتم، اما اجرا نشد. همانگونه که پیش از این نیز با درخواست مبنی بر لغو پروازهای ورودی از ترکیه نیز موافقت نشده بود.

از طرفی جامعه مذهبی کشور نیز با انتقاد از ستاد کرونا، منتقد بی توجهی این ستاد به کارشناسان این حوزه و خواستار رفتاری یک نواخت و بدور از تبعیض هستند. آنان معتقدند اولین راهکار این ستاد برای کاهش شیوع بیماری لغو  آیین های  مذهبی است،  حال آنکه درباره اماکن پرتردد دیگر چنین نیست. 

رئیس جمهور در سخنان روزهای اخیر خود، ضمن مقصر خواندن مردم در رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در سفرها و خرید شب عید از زیر بار انتقادات شانه خالی کرد و رفت و آمدها از خوستان به عراق را عامل ورود ویروس انگلیسی کرونا به کشور دانست، این درحالی است که برخلاف ادعای مسئولان مبنی بر لغو پروازها از مبدا انگلیس با بررسی رسانه ها مشخص شد پروازها به قوت خود باقی بوده است.

به نظر می رسد مشکل اصلی در ستاد مقابله با کرونا است، چرا که در برخورد با این ویروس به مراتب با تاخیر و سلیقه ای عمل کرد. این وظیفه ستاد کرونا است که با راهنمایی درست و دقیق و تصویب قوانین به موقع، جلوی گسترش بیماری را بگیرد. در ایام پیش از نوروز شاهد شلوغی معابر و پاساژها بودیم در صورتی که این ستاد میتوانست خرید مایحتاج شب عید مردم را در یک بازه زمانی چند ماهه هدایت کند و یا با مصوباتی مانع افزایش حجم سفرهای نوروزی شود.   

بی تدبیری به اینجا ختم نمی شود چرا که در روزهای پایانی نوروز احتمالا با هدف جبران ( البته دیرهنگام) اشتباه، با دادن فرصت چند ساعته برای بازگشت مسافران به شهرها باعث شلوغی و ترافیک در مسیر برگشت شد! 

وظیفه ذاتی ستاد کرونا و مسئولان این نهاد پیش بینی رفتار جامعه در شرایط فعلی و اتخاذ تصمیمات متناسب با آن است.  در غیر این صورت عواقب تصمیمات سرسری گریبان همه را می گیرد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد؛ که مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در نهایت باید با نظر جامع کارشناسان، به خصوص کارشناس سلامت و متخصصان پزشکی باشد نه سیاستمداران./ الف