تابناک: معاون استاندار اصفهان و فرماندار کاشان گفت: آیین شستشوی خانه خدا با گلاب قمصر، بصورت مشترک بین ایران و عربستان در میراث معنوی ناملموس یونسکو ثبت جهانی می شود.
کد خبر: ۳۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱ 14 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایرنا، ابوالفضل صدرائیه روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران در غرفه گل محمدی کاشان در جمع خبرنگاران افزود: آیین گلابگیری برای شستشوی خانه کعبه با شرایط خاص انجام می شود و متفاوت با آیین های معمولی گلچینی و گلابگیری در منطقه کاشان است.

وی اظهار داشت: شستشوی خانه خدا با گلاب ناب قمصر و آب زمزم افتخاری برای مردم منطقه کاشان می باشد.

وی تصریح کرد: صنعت گل و گلاب برای منطقه کاشان علاوه بر ایجاد فرصت های اقتصادی در زمینه های فرهنگی، پژوهشی و علمی نیز کارآیی دارد.

وی با بیان اینکه آیین گلابگیری یک میراث فرهنگی و معنوی کاشان است، گفت: با تغییر رویکردها در معرفی گل و گلاب کاشان تلاش کردیم تا این میراث را در نمایشگاه کتاب بعنوان بزرگترین رویداد فرهنگی ایران در معرض عموم مردم قرار دهیم.

صدرائیه خاطر نشان کرد: باید از همزمانی آیین گلابگیری و برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه استفاده و با ایجاد غرفه هایی در زمینه گلابگیری وگلاب این میراث تاریخی و معنوی کاشان را برای بازدیدکنندگان بیشمارش معرفی کرد.

شهرستان کاشان با یکهزار و 700 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی و تولید سالانه هفت هزار تن گل در گلستان های بخش های قمصر، برزک، نیاسر، جوشقان و کامو و بخش مرکزی بعنوان مهمترین مرکز تولید گل محمدی و گلاب در کشور مطرح است.

این شهرستان دارای 25 کارخانه صنعتی و یکهزار و 500 کارگاه سنتی و بیش از سه هزار و 500 دیگ گلابگیری است که در حال تولید گلاب، عرقیات گیاهی، اسانس و عطر گل محمدی بوده و زمینه اشتغال 10 هزار بهره بردار را فراهم آورده است.

در زمان کاشت، داشت و برداشت این آمار به 22 هزار نفر افزایش می یابد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) با شعار «خواندن، گفت وگو با جهان» برپاست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار