کد خبر: ۳۹۱۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸ 08 March 2017
 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر گفت: محل اقامت رهبر معظم انقلاب در زمان تبعید ایشان در شهر ایرانشهر همه روزه پذیرای میهمانان نوروزی است.

عبدالحمید خدایاری روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ساختمان و بیت رهبر معظم انقلاب در دوران تبعید ایشان در ایرانشهر به عنوان نخستین موزه قرآن و عترت در جنوب سیستان و بلوچستان همواره میزبان علاقه مندان است.
وی افزود: این بنا در سال 1386 در فهرست آثار ملی ثبت و مرمت آن توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.
وی ادامه داد: این ساختمان در زمینی به گستره 431 مترمربع با مصالح بومی، خشت، گل و معماری سنتی در خیابان «ولایت» ایرانشهر ساخته شده است.
وی در تشریح نمای داخلی این بنا گفت: چهار اتاق این ساختمان با درهای چوبی رو به حیاط باز می شود و گرداگرد آن حیاطی مزین به باغچه ای پرگل است که بر زیبایی این بنای ساده افزوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر افزود: این اتاق ها هر یک دارای کاربری جداگانه هستند و به ترتیب از اتاق نخست تا چهارم به عنوان کتابخانه، محل اقامت حجت الاسلام راشد یزدی، محل اسکان و استراحت رهبر معظم انقلاب و آشپزخانه مورد استفاده قرار می گرفته است.
وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی در نظر دارد تا با خریداری منازل مجاور بیت رهبری در ایرانشهر نسبت به حفظ بناهای سنتی در این منطقه و همچنین گسترش موزه قرآن و عترت در قالب مجتمع فرهنگی ولایت اقدام کند که انتظار می رود مسئولان امر نیز همکاری لازم را در این امر داشته باشند.
به گزارش ایرنا رهبر معظم انقلاب از 28 آذر سال 1356 تا 22 مرداد 1357 به مدت 237 روز در ایرانشهر سکونت داشتند به طوری که این مدت بخشی از تاریخ انقلاب به شمار می رود.
شهرستان ایرانشهر در فاصله 340 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در مسیر ترانزیتی چابهار، زاهدان- میلک و چابهار - بم واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار